reklama

Už viem, načo mi to umenie bude

Dokumentácia môjho projektu realizovaného 10.12.07 až 10.1.08 v pražskej galérii JELENÍ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (48)

Výstava:

Už viem, načo mi to umenie bude

Erik Sikora

kurátorka: Anetta Mona Chisa

10.12.08 až 10.1.08

Galerie Jelení - centrum pro současné umění, Praha

Galerie Jelení Praha, Erik Sikora - Už viem, načo mi to umenie bude
Galerie Jelení Praha, Erik Sikora - Už viem, načo mi to umenie bude 

V galérii sú 2 miestnosti, v jednej bežala projekcia videí (viď nižšie) a v druhej boli na stenách výkresy s textami (taktiež viď nižšie) a vloženými fotografiami. Videá a výkresy sa navzájom tematicky dopĺňali ( skoro každé video malo svoj výkres), dovysvetľovali alebo obohacovali. Tematicky som riešil svoju aktuálnu životnú situáciu, a teda aké je to mať samostatnú domácnosť, rodinu a malé bábätko, a čo by tieto situácie mohli priniesť do môjho umenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

((umeniebude))

Texty:

Karamel

Večer sme si dalizmrzlinu a chceli sme ju nejak obzvláštniť, tak som urobil karamela polial som ju. Horúci karamel na zmrzline zasyčal a vytvorilškrupinu tvrdú ako sklo. Zmrzlinu sme vyjedli a zostala karamelová socha.Polámal som ju na kusy a ten najväčší som vylízal do ostrej hrany.Rozrezal som s ním housku, natrel maslom a navečeral som sa.

Erik Sikora, Karamel
Erik Sikora, Karamel 

Krupica

Odmalička som sidával na kašu zásadne kakao. Jedol som ju špirálovito od kraja do stredu, abyto stihlo vychladnúť, ale nechával som si najlepšie ostrovčeky (na nich bolo najviac kakaa,cukru a masla) nakoniec. Terazmi zachutila už aj škorica,niekedy sa neviem rozhodnúť a dám si pol na pol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Erik Sikora, Krupica
Erik Sikora, Krupica 

Keks

Mám tri spôsobyjedenia keksu. 1. Oddeliť ho, vyjesť náplň, a potom dojesť nasucho zvyšok.2. Zjesť ho normálne spolu a mať rovnováhu chuti. 3. Oddeliť, zjesť suchúvrchnú polovicu, okusať okraj spodnej polovice a nakoniec zjesť náplň.

Stále sarozhodujem, či mám zjesť najprv to zlé a dobré si nechať nakoniec, alebonaopak, alebo to zmiešať dokopy.

Záhadné číslo

Nosím na krkubodkovanú šatku. Je na nej 640 bodiek. Keď vychádzam z bloku, prejdem ceysklenenú bránu (sklorozdelené na štvorce drôtom vo vnútri), ktorá má 50,5 štvorcov na šírku. Takže640 : 50,5 = 12, 673267 periodických. Keď som zistil, že sa tam odohrá totozáhadné číslo, celý deň som na neho myslel, čo by mohlo znamenať, alebo ako bysa dalo použiť. Ale na druhý deň som prechádzal cez bránu a pomyslel som si :Mínus 12, 6732 periodických. A už ma to netrápilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Erik Sikora, Záhadné číslo
Erik Sikora, Záhadné číslo 

Môj šetrnýnákup / Môj nákup, keby som si vyberal krajšie obaly a nepozeral na ceny. Pri každej fotke cena koľko by to stálo a koľko som ušetril.
Toto všetkoby stálo 561,30 korún. Šetrným nákupom som ušetril 127,80 korún.

Erik Sikora, Môj šetrný nákup
Erik Sikora, Môj šetrný nákup 

Háčik

V kúpeľnina dverách nám stále odpadával háčik (vešiak) na uterák.Takže som sa naštval a vyskúšal som iný postup: Nakresliť posvätný kruh avnútro vyčistiť. Čistenie: Najprv vodou (ale nejakou zvláštnou, lebo obyčajnousom to čistil predtým a nepomohlo). Použiť vodu, ktorá nám kvapká z radiátora.Potom drhnúť úplne novou hubkou, naniesť Jar a Savo. Utrieť dosucha detskouplienkou. Od susedov je počuť na plné pecky pesničky Woodoo Chile od JimihoHendrixa, určite to pomôže. Do stredu suchého kruhu pritisnúť samolepiaci háčika myslieť pritom na dlhodobosť a trvanlivosť. A nakoniec to najdôležitejšie: Zdruhej strany dverí nalepiťpresne v mieste háčika kus hliny. Háčik tak nebude priťahovaný dole, alesmerom k zemi na dverách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Erik Sikora, Háčik
Erik Sikora, Háčik 

Využitie odpaduv domácnosti

Zbieram odpad,ktorý sa nám doma nahromadí za celý deň a večer, keď už bábätko zaspí, sas ním hrajem, aby som ho ešte využil, dal mu novú úlohu, je mi ľúto ho lentak vyhodiť (odrezky mrkvy a brokolice, nájdenúhadicu, starý chlieb, špinu z podlahy, žiarovku).

Cez deňväčšinou konceptuálne a racionálne premýšľam o svojich projektoch, pripravujemsi podklady, dokumentácie a podobne. Ale v noci na mňa niečo príde a bezrozmýšľania sa vrhám na všetky materiály naokolo a len tak intuitívne aimprovizačne sa s nimi džabem. Na druhý deň si pozerám záznamy a rozmýšľam či ztoho vôbec niečo bude, či sa to oplatí robiť. Ale v noci ma to chytí zas.

Erik Sikora, Využitie odpadu v domácnosti
Erik Sikora, Využitie odpadu v domácnosti 

Uspávanie

Cez deň (aknejdeme na prechádzku) uspíme Milku najlepšie tak, že prechádzame kočiaromhore-dole cez prah a to nadskakovanie ju uspáva. Skúsil som pridať kopček zhladkej múky, či nezaspí ešte skôr.

V nociMilku uspávame tak, že ju nosíme na rukách a natriasame. Pristihol som sapritom, že som si tento rituál obohatil o ďalšie podmienky, bez ktorých bábätkonezaspí:

Vmiestnosti musí byť prítmie,ale nie úplná tma, aby sa nebála.

Musí byť tichoa aby sa nič nehýbalo, pohľad Milky nasmerovať na stenu.

Natriasanie – nieveľmi pomalé, lebo potom sa hýbe ona, ale nie rýchle, nervózne. Asi takv rytme reggae a postupne spomaľovať.

Nemyslím na nič,sústredím sa na Milkine viečka, aby sa postupne zatvárali. Keď ich zavrie,jemne ju preložím do postieľky, aby sa nezobudila. Väčšinou sa to podarí nadruhý krát, po zopakovaní postupu.

Je to začarovanýkruh, niečo si vymyslím, a potom to už Milka v rámci rituálu vyžadujestále, takže to môže dopadnúť aj takto:

Emília zaspí keď:

Je osvetlenie 25W žiarovkou, zatienené hodvábnou šatkou ukľudňujúcej zelenej farby, kvôli tichuvypneme chladničku a mobily, ten čo neuspáva odíde na chvíľu z bytu.Nemáme na stenách žiadne rozptyľujúce obrazy a každý mesiac ju nanovonatrieme. Sa natriasam presne v rytme No woman no cry od Boba Marleyhoa celý postup zopakujem trikrát.

Erik Sikora, Uspávanie
Erik Sikora, Uspávanie 

Oprava

Treba opraviťzáchod. Je tam štupel, ktorý sa nechce zaklopiť, lebo sa stále zachytío plaváka ( ktorýk nemu klesá pri spláchnutí), takže nonstop tečie voda. Opravil somto sochou. Plavák sa zachytí o sochu, a tým nezablokuje štupel, ktorý tak môžeslobodne zavrieť odtok vody a funguje to.

Erik Sikora, Oprava
Erik Sikora, Oprava 

Poistky

V sobotu ráno nám niečo smrdelo na chodbe, mysleli sme si,že to ide od susedov. V nedeľu nám trikrát vypadla elektrina. Pozrel som sa napoistky, boli zvrchu skoro roztavené a sem-tam sa zaiskrilo. Zavolal somopravára zo Zlatých stránok. Predtým ako prišiel, sme rýchlo popratali,prezliekli sa a hore ku poistkám som mu skryl žuvačku, keby mal chuť. Prišiel,zhodnotil situáciu, zbehol si do auta po nové súčiastky, ja som si zatiaľpopozeral jeho kufrík a predstavoval som si, že som opravár. Zaplatili smeveľa, ale tešil som sa z toho zážitku, a že to mám natočené.

Erik Sikora, Poistky
Erik Sikora, Poistky 


Bunker

V izbe som postavil bunker. Potom som zhasol svetlo aotvoril okno dokorán. Skryli sme sa s Milkou v bunkri, zapchal som škáry, cezktoré išla zima a zapol som lampičku. O chvíľu bolo v bunkri príjemne teplo aútulne. Pozorovali sme temnú a studenú izbu naokolo a boli sme radi, že smednu.

Erik Sikora, Bunker
Erik Sikora, Bunker 


Hrniec

Otvoril som okno, tým som buchol do hrnca, spadol arozsypali sa veci na polievku. Dostal som nervy, začal som to zbierať a pritomma napadlo skúsiť to spraviť ešte raz naschvál. Mal som úplne iný pocit, takádivná radosť a žiadne nervy.

Erik Sikora, Hrniec
Erik Sikora, Hrniec 

Chcel by som poďakovať mojim inšpiráciám: Veronike, Emílii, bytu, domácnosti.

A ešte kurátorke Anete za všetku pomoc.

A Vám, keď ste došli až tu. DIK

Erik Sikora

Erik Sikora

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

www.eriksikora.com Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradenéaj tak raz budem prozaikom!

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu